Det sista jag gjorde i Ecuador innan jag åkte hem var att åka på en dagstur till Nationalparken kring vulkanen Cotopaxi, en av världens högsta aktiva vulkaner. Här mountainbikeade och vandrade vi på ca 4000 meters höjd. Trots att vulkanen var dold av moln var det ändå väldigt fint och en härlig dagsutflykt. 
 
Efter utflykten tog jag bussen mot Quito. Bussresan tog ca 2 timmar och under den tiden satt jag och kollade på filmen som visades på tv-skärmen längst fram i bussen. För första och ända gången under hela min tid i Ecuador var det  INTE en våldsam actionfilm utan en komedi som visades. När den första riktigt roliga scenen kom hördes på skratten att jag var allt annat än ensam om att kolla på film... Resten av åkturen kändes mer som en rullande bio. 
 
Väl framme i Quito tog jag följe med en annan backpacker till ett hostel, sedan mötte jag en dansk tjej från Sacha Yacu för en sista avskedsmiddag innan jag åkte hem och hon åkte vidare mot mer äventyr på Galapagos.
 
Morgonen därpå tryckte jag ner allt i väskan för sista gången (trodde jag!) och tog bussen till flygplatsen. Där fick jag veta att jag egentligen hade missat incheckningen då jag var där 55 minuter innan och den stängde 1 timme innan, men som tur var fick jag checka in ändå. Sedan blev jag slumpmässigt utvald för en väskkontroll och fick min väska GRUNDLIGT genomsökt av Ecuadorianska tullpolisen - jag måste sett misstänkt ut för varenda fack öppnades och varje påse packades ur och letades igenom. Sedan fick snällt packa ihop allting 1 gång till. Det blev en kamp för att få ner hängmatta, souvenirer, all min vanliga packning, chocklad och godis och allt annat som jag samlat på mig och ville få med hem i en 65 liter stor ryggsäck. Till slut var väskan stängd och jag fick äntligen sätta mig på planet hem och pusta ut. 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej