Nu är jag hemma sedan ett par månader och tänkte att jag skulle skriva några blogginlägg till innan jag avslutar den här bloggen. Det kommer att komma ett till om mina tankar kring resan och hur det har varit att komma hem (hej omvänd kulturchock). 
 
Kände att jag ville dela denna videon, kanske framförallt om någon går in på min blogg som själv funderar på  att åka till Sacha Yacu. Det är ett fantastiskt projekt och ställe, så gör det!
 
Den här videon är på spanska och följer en stor del av de djur som befann sig på djurräddningscentret Sacha Yacu under tiden jag var där. Den förklarar varför handel med vilda djur är ett problem (det går att tjäna väldigt mycket pengar på det, bara droger och vapen är mer lukrativt är det kommer till illegal handel) och hur vanligt det blir för vilda djur att få hälsoproblem om man plockar bort dem från sitt naturliga habitat, ger dem en felaktig kost och fråntar dem möjligheten att utöva naturliga beteenden. Filmen är en kvart och följer apan Mickey, ett gäng exotiska fåglar och vattensköldpaddor, ytterligare några apor och två tucaner under deras resa från fångenskap via ett vetrinärsjukhus i Quito där även andra djur vårdas och vidare till Sacha Yacu där det är tänkt att djuren ska få leva ett så gott och narturligt liv som möjligt djungeln. Målet är att återanpassa dem till ett liv i det vilda, men då många av dem har en hel del att lära sig (flyga, jaga, leta mat...) för att klara sig i det fria börjar dem i burar där volontärer från hela världen varje dag städar och ger dem en anpassad kost bestående huvudsakligen av massa god frukt. Vissa kan sedan släppas ut i det fria för att klara sig själva, vissa släpps ut ur sina burar men fortsätter komma tillbaka varje dag för mat och vatten och ett fåtal kan aldrig släppas fria utan får då en stor inhägnad i skogen med daglig städning och matning.
 
Jag hade själv svårt att förstå hur projektet funkade och om vad de gjorde var bra eller mest handlade om att låta volontärer leka med djur mot betalning, men tycker att denna video bra beskriver varför djuren har hamnat hos Sacha Yacu och hur viktigt deras arbete är. Utan center som Sacha Yacu hade inte dessa djur haft någonstans att ta vägen då de inte skulle klara sig på egen hand i naturen. Centret är i sin tur beroende av volontärer och donationer då dem trots samarbete med statens naturvårdsutskott inte får pengar därifrån. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej